Boek 1
"Onder de boodschappers van God is Jezus de grootste revolutionair geweest, de eerste die alle oude gebruiken overtrad. Met zijn kruisiging heeft hij geboet voor zijn stoutmoedigheid om te zeggen dat hij Gods zoon was en dat alle mensen eveneens zonen en dochters van God zijn. De vasthoudendheid waarmee Jezus de goddelijke afstamming van de mens benadrukte, tartte en prikkelde de schriftgeleerden en Farizeeën zozeer, dat zij hem bijna hadden gestenigd. Maar Jezus zei hun: « Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan, waarom wilt u mij stenigen? » « Voor een goede daad zullen we u niet stenigen, » antwoordden ze, « maar wel voor de godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent! » En daarop bracht Jezus hun een vers uit de Psalmen in herinnering: « Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: U bent goden”? »"
Boek 2
‘Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel’. Heel de Inwijdingswetenschap is in deze paar woorden samengevat. Hermes Trismegistos zegt in de Tafel van Smaragd: ‘Dat wat onder is, is gelijk aan dat wat boven is’, dat wil zeggen dat alles wat op aarde bestaat een verbinding heeft met boven, met de wereld van de archetypen. Hermes Trismegistos zegt niet dat de wereld hierbeneden volkomen identiek is aan de wereld hier - boven, maar ‘zoals’, wat betekent dat het een beeld, een nabootsing is, zoals de schaduw van een boom niet de boom zelf is of zoals het beeld van een mens in een spiegel evenmin die mens zelf is. Tussen de hemel en de aarde bestaat natuurlijk een verschil in dichtheid van materie, in afmetingen, kleuren, vormen enz., maar er bestaat ook een overeenstemming in de structuur en de organisatie.
De wereld hierbeneden, hoewel onvolmaakt, kan ons de weg wijzen om de werkelijkheid van hierboven terug te vinden. En omdat Jezus deze wet van de overeenstemming kende, heeft hij gezegd: ‘Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.’
Boek 3
‘In deze tijd schijnen de biologen, althans sommigen onder hen, de erfgenaam, de opvolger te willen zijn van al die alchemisten, magiërs en kabbalisten die gezocht hebben om het elixir van het onsterfelijke leven en het universele geneesmiddel te vervaardigen, de doden te doen verrijzen of het leven in de onbezielde materie te introduceren. Dankzij de technische vooruitgang zullen ze bepaalde resultaten behalen, maar het essentiële zal hun altijd ontgaan: als tovenaarsleerlingen zullen ze erin slagen wat in elkaar te knutselen, misschien enkele gedrochten te fabriceren en men zal een poosje kunnen geloven dat er sprake is van een grote wetenschappelijke doorbraak. Maar het is helemaal niet zeker of de mensheid lang blij zal zijn met die verworvenheden. Het is mogelijk voor de mens om het mysterie van het leven te benaderen, maar op voorwaarde dat hij zijn onderzoek naar boven richt, in de spirituele wereld, in de goddelijke wereld. Wanneer hij zal proberen zich te verheffen naar de sublieme regionen vanwaar het leven komt, erin zal slagen zijn instincten te beheersen en een veel subtieler waarnemingsvermogen te ontwikkelen, ja, dan zal de mens ontdekken wat het leven werkelijk is en hoe hij het intenser, machtiger kan maken, in zichzelf en rondom hem.’
Boek 1
Deel I ‘U bent goden’
Deel II Wat is de menselijke natuur?
Deel III ‘God schiep de mens als zijn evenbeeld’
Deel IV De wetten van de lotsbestemming
Deel V Antwoorden op het vraagstuk van het kwaad
Deel VI Het alchemistische werk
Deel VII De organen van de spirituele kennis
Deel VIII Het eeuwige leven leven
Deel IX De wegen naar vergoddelijking
Index
Boek 2
Deel I - Het onze Vader: ‘Onze Vader die in de hemelen zijt’
Deel II - ‘Op aarde zoals in de hemel’
Deel III - ‘Wijzelf zijn de tempel van de levende God’
Deel IV - ‘Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid’
Deel V - ‘Heb uw naaste lief als uzelf’
Deel VI - ‘In geest en in waarheid’
Deel VII - ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook’
Deel VIII - ‘Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde…’
Verwijzing naar bijbelteksten
Index
Boek 3
Voorwoord
Deel I Mysterie van het leven, mysterie van God
Deel II ‘Hij liet me een rivier zien met water dat leven geeft’
Deel III De mens in de Boom des Levens
Deel IV De dierenriem, sleutel tot mens en universum
Deel V Het evenwicht van de Weegschaal
Deel VI De niveaus van bewustzijn
Deel VII Wetenschappelijke waarheid en waarheid van het leven
Deel VIII De verovering van de top
Deel IX De eenheid van het leven
Deel X De mysteriën van Jesod
Deel XI Malkuth, opvangschaal van de kwintessens van Kether
Deel XII ‘En aan weerskanten van de rivier stond een levensboom’
Verwijzing naar Bijbelteksten
Index
>
En continuant à naviguer sur ce site, vous acceptez l’utilisation des cookies afin de réaliser des statistiques d’audiences et d'améliorer nos services. Pour en savoir plus...
X
Syntaxes de recherche sur les pensées
Mot1 Mot2 : recherche sur au moins un des deux mots. +Mot1 +Mot2 : recherche sur les 2 mots. "Mot1 Mot2" : recherche sur l'expression entre " " . Mot1* : recherche sur le début du mot, quelle que soit la fin du mot. -Mot : le mot derrière - est exclu de la recherche.